The restart off my journey.

27 april 2014 - George Town, Maleisië

Tijdens het reizen ben ik inmiddels al wel gewend geraakt aan een lekkere zwarte spin als huisdier, niks mis mee om je kamer te moeten delen. Maar in Maleisië moet ik mijn lichaam delen, op het strand stel ik me open voor zandvliegen, in de jungle voor grote rode mieren, en muggen steken me de gehele dag door, maakt niet uit waar ik me bevind. Mijn benen en voeten zijn dan ook het beste te beschrijven als een maanlandschap opgebouwd uit verschillende beten en uitslagen. Tja het leven van een reiziger, een zwaar zwaaaar leven ;).

Ik ben nadat ik in Myanmar ben geweest een maandje naar huis gegaan met de gedachten, als ik iedereen weer een maandje heb gezien dan kan ik daarna weer zonder heimwee verder reizen. Maar niets bleek minder waar, ik vond het echt heel erg moeilijk om op 8 April weer in het vliegtuig te stappen, ik was na een maandje weer zo gewend aan mijn vertrouwde leventje in Waalwijk, dat het een hele grote stap was om weer alleen naar de andere kant van de wereld te vliegen. Als eeuwige twijfelaar heb ik natuurlijk ook nog overwogen om mijn vliegticket om te boeken, maar dat heb ik gelukkig niet gedaan. Afscheid nemen blijft altijd moeilijk en als ik straks terug kom in Waalwijk staat mijn vertrouwde leventje me weer op te wachten!

Aangekomen in Singapore werd ik met open armen ontvangen door Tanya, een Russisch meisje die in Singapore woont en werkt en die ik eerder deze reis heb leren kennen. Overdag moest Tanya gewoon werken dus probeerde ik de stad op eigen houtje te ontdekken, maar s'avonds en in het weekend stond Tanya klaar als mijn 'tourguide'. Het is altijd fijn om in zo'n grote stad iemand te kennen die de stad op zijn duimpje kent en je de leukste en mooiste plekjes kan laten zien en ervaren. Ik was al eerder in Singapore geweest en toen was ik na 1 dag al verliefd maar nadat ik er deze keer 5 dagen heb gespendeerd weet ik het zeker, Someday I would like to live in Singapore!

Singapore is het meest steriele land dat ik ooit heb gezien, je kan er nergens kauwgum kopen dit is namelijk verboden, en op vervuiling(lees een papiertje op de grond gooien) staan hoge boetes. Daarnaast is Singapore heel veilig, ik ken geen een ander land waar je om 12 uur snachts nog als meisje alleen de metro in kan stappen zonder dat er iemand naar je kijkt met de intentie iets verkeerds te doen of te zeggen. Het lage criminaliteitsgehalte is te danken aan de strenge straffen die ze hier nogsteeds hanteren, ze hebben hier voor verschilende overtredingen nog lijfstraffen en voor bijvoorbeeld verkrachting, moord of het smokkelen van drugs krijg je hier de doodstraf. Ik heb hier een Duitse jongen leren kennen die hier studeert en na het uitgaan had hij met zijn zatte kop een voetbal van een voetbalveld mee naar huis genomen, de volgende ochtend werd hij wakker gemaakt door de beveiliging van zijn campus, ze hadden hem getraceerd door middel van camera's en hij moest de voetbal terug geven aan de oorspronkelijke eigenaar. Dus als ze hier al iemand met een gestolen voetbal kunnen traceren, dan haal je het ook niet zo snel in je hoofd om iets verkeerds te doen!

Daarnaast ben ik helemaal fan van de leuke straatjes met restaurantjes en barretjes die Singapore veel heeft. Lekker eten en borrelen, iedereen is aardig en staat open voor een gesprekje. De mooie parken, de shoppingmalls, al is het soms wel redelijk frustrerend als je door al die shoppingmalls loopt en je alle mooie kleding in de etalages ziet, en jij daar rondloopt in je backpack kloffie, achja je moet er iets voor over hebben. Laat ik het maar zo zeggen, reizen is het enigste wat je kan kopen waar je ook dergelijk rijker van wordt!

Na Singapore ben ik doorgereisd maar Maleisië, 1,5 uur in de bus en je stapt uit in een heel ander land! Ik ben meteen doorgereisd naar de Tioman eilanden, een klein paradijsje aan de Zuid-Chinese zee. 5 daagjes genieten van de zon, zee, hagelwitte stranden, en mooie duik plekken. Het was weer een tijdje geleden dat ik had gedoken dus ik begon met een 'simpele' duik waarbij ik meteen 6 haaien, 2 schilpadden en heel wat anders moois te zien kreeg. Daarna heb ik nog 2 duiken gemaakt rondom een klein eilandje en ik heb een nachtduik gemaakt. De nachtduik was ook heel mooi maar wel heel spannend, normaal gesproken ga je met een 'nacht' duik het water in als de zon net onder is dus met schemerlicht, maar de boot was te laat dus we gingen het water in in het pikken donker, daarnaast was het zicht ook heel slecht dus ik zwom zo'n beetje hand in hand met mijn duikbuddy zodat we elkaar niet kwijt zouden raken. Een nachtduik is heel leuk omdat de vissen s'avonds gaan jagen dus je ziet echt vissen de achtervolging inzetten, en als je allemaal je zaklamp uit doet zie je het plankton oplichten, een soort sterrenhemel onder water! Toen ik boven water kwam wou ik het liefst op het water blijven drijven, kijkend naar de echte sterrenhemel!

De Tioman eilanden bestaan voor een groot deel uit jungle en allemaal kleine strandjes, je hebt heel veel kleine witte strandjes waar je de hele dag niemand anders op tegenkomt maar hiervoor moet je wel eerst door de jungle trekken. Dat heb ik ook gedaan, 2 uur zweten en ploegen door de jungle, een beetje een inschattingsfout gemaakt door op mijn slippertjes te gaan wandelen, daar kwam ik achter toen ik in een nest met rode mieren ging staan, au! Vervolgens lekker op het strand gelegen en een beetje gesnorkeld, gelukkig kon ik na wat springen en zwaaien de aandacht trekken van een vissersbootje die me mooi aan het einde van de dag bij mijn hotel had afgezet, dat scheelde weer 2 uur terug lopen!

Het was de bedoeling om daarna direct door te reizen naar de Cameron highlands, maar door de Aziatische discreetheid in vertrek en reistijden is dat niet gelukt. Allereerst kwam de ferry in plaats van om 07.00 pas om 08.00 aanvaren waardoor ik de bus van 10.00 miste en 2,5 op het busstation moest wachten op de volgende bus. Na heel wat ongeplande pauzes van de buschauffeur kwam ik pas om 20.00 in Kuala Lumpur aan en vanuit daar moest ik nog 5 uur reizen naar de Cameron Highlands, dus ik had besloten maar een nachtje in Kuala Lumpur te blijven. Ik had gelukkig een leuk Nederlands meisje ontmoet die een 2 persoonskamer had geboekt en daar mocht ik blijven slapen, een gezellig avondje gehad onder het genot van wat drankjes en de volgende ochtend weer fris aan een nieuwe reis begonnen.

Op naar the Cameron Highlands, weer een totaal ander klimaat en landschap. The Cameron Highlands liggen op zo'n 1600 meter hoogte en daardoor is het klimaat ook lekker verkoelend in vergelijking met de rest van Maleisië, de temperaturen lagen zo tussen de 20 en 25 graden. Een prima temperatuur voor een trekking, en dat heb ik daar dan ook gedaan, je hebt er van alles, jungles, theeplantages maar ook groene mossige bossen, en ik heb alles gezien! Ik zat in een heel leuk guesthouse waarbij ik een kamer deelde met een Frans meisje dat ik had leren kennen, en daar heb ik ook de trekkingen mee gemaakt. De eerste dag zijn we de jungle ingegaan met een gids, en de dag daarna hebben we een trekking gemaakt door de bossen waarbij we uit kwamen op een mooi uitkijk punt over de theeplantages. De theeplantages waren heel mooi, groener dan groen! De gids heeft ons van alles verteld over hoe de thee verwerkt wordt en welke theesoorten hoe gemaakt worden, daarna gingen we nog naar een fabriek waar ze de thee verwerken maar dat was voor mij wel iets te toeristisch.

Vervolgens ben ik afgereisd naar Penang, een schiereiland in het noord/westen van Maleisië. Penang was vroeger een belangrijke handelsroute voor het Midden-oosten, India en China, hierdoor heeft Penang een multiculturele samenleving, wat ik heel leuk vind aan Penang. Ik hou heel erg van landen waarbij een sterke cultuur aanwezig is en dat miste ik een beetje tijdens het reizen door Maleisië omdat Maleisië al best ver gemoderniseerd is. In Penang daarintegen is de Chinese en Indiaase cultuur heel sterk aanwezig, ik verbleef in Georgetown de hoofdstad van Penang. Een leuke stad met mooie tempels, mooie panden, leuke winkeltjes, en het aller aller aller lekkerste eten wat er in Maleisië te vinden is! Alleen met dat laatste heb ik al heel wat tijd doorgebracht, je hebt hier veel kleine wijkjes met tientallen eetstalletjes, heerlijk om daar door heen te slenteren en van alles te proberen! Daarnaast is er een tijd geleden een project gestart om straatkunst te promoten, door heel Georgetown vind je gave muurschilderingen en andere kunst, dus dit maakt het des te leuker om heerlijk rond te slenteren met je camera. Na een paar dagen ging ik het strand een beetje missen dus ging ik het strand in Penang maar eens een bezoekje brengen, niet het mooiste strand van Maleisië, het lijkt een beetje op het strand in Nederland, maar prima om een dagje op te vertoeven!

Nou dat was het reisverslag over Maleisië, inmiddels ben ik weer gearriveerd in Kuala Lumpur en als het goed is komen Centaine en Thomas hier dalijk aan zodat we samen 2 weekjes in Borneo kunnen spenderen. Ik heb er heel veel zin in!

XXXXXXXX
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mama:
    27 april 2014
    Hoi lieverd, wat een mooi verhaal heb je weer geschreven. Ik zou zo weer met je verder willen reizen ( buiten de insecten dan). Geniet van de twee weken samen met je zus en Thomas!!
  2. Oma Nicky:
    27 april 2014
    geweldig om weer te kunnen lezen wat je allemaal mee maakt
    veel plezier met je zus en Thomas Groetjes
  3. Wiliam Koolen:
    28 april 2014
    Hi Beau,

Wat heb je toch een moeilijk leven he!!
    Je beschrijft je reizen echt mooi, ik zou bijna denken dat ik er bij was.
    Veel plezier in Borneo en pas op met slippertjes in de jungle!!

XX Pa
  4. Ad:
    28 april 2014
    prachtig verhaal, maar aan al die mieren en andere zooi wil ik niet eens aan denken, je bent een taaie hoor! veel plezier met je zus en haar vriend, liefs, Thea