Last days in India!

21 februari 2014 - Kuala Lumpur, Maleisië

Mijn reis door India zit er op, India is het eerste land tijdens mijn reis dat ik heb verlaten terwijl ik daar eigenlijk nog niet klaar voor was. Ik hou van India en er is nog zoveel meer te zien en te doen, dus ik weet zeker dat ik daar ooit nog een bezoekje aan zal brengen. Gelukkig verlaat ik India om vervolgens naar Myanmar af te reizen en daar papa en mama weer te zien, dus dat maakt uiteraard een hoop goed!

De laatste 2 weken in India heb ik nog veel gedaan, ik heb een paar leuke feestjes bezocht in Goa, ik heb genoten van het strand en de cultuur in Gokarna, ik heb de bizar mooie ruïnes van Hampi bezocht, and last but not least heb ik uitgerekend op mijn laatste dag in India een bezoekje gebracht aan het ziekenhuis.

Na de Vipassana ben ik dus afgereisd naar ik denk de meest toeristische bestemming die ik tijdens mijn reis ga aan doen, Goa. Toen ik de trein uitstapte in Goa leek het net alsof ik in een totaal andere wereld uitstapte, toeristen met mini rokjes, hotpants, hempjes en bikinitopjes, een totaal andere wereld voor mij omdat je dit in de rest van India echt absoluut niet kan dragen. Goa was voor mij dan ook echt geen India meer, ik denk dat de Russen er nog beter vertegenwoordigd waren dan de Indiërs. Je hebt er wel hele mooie stranden, waar de lokale bevolking de raarste dingen bedenken om geld te verdienen, oren schoonmaken, rondlopen met een versierde koe of ezel, en natuurlijk de gebruikelijke verkopers met armbandjes en andere prelaria. Ik heb genoten van 3 dagen strand en ik heb een paar leuke feestjes gehad, maar na 3 dagen had ik het er ook wel weer gezien en ben ik verder doorgereisd naar Hampi.

Ooit was Hampi het grootste en machtigste Hindoe keizerrijk van India. Nu, zes eeuwen later, liggen er nogsteeds honderden tempels verspreid tussen een landschap vol reusachtige rotsblokken. Het lijkt net op het film decor van Indiana Jones, met alle verlaten tempels, doorgangen en ruïnes. Ik heb in Hampi ook hele leuke mensen leren kennen en de perfecte slaapplaats gevonden, een matrasje onder een boom met een klamboe voor €0,70 per nacht. Ik voelde me heel erg thuis in Hampi een leuk hostel met leuke mensen, overdag lekker rondtouren op een scootertje langs de mooie ruïnes, vervolgens een duik nemen in het verfrissende meer en daarna de zon onder zien gaan met een biertje en spontante jamsessies. Na 6 dagen hampi werd het toch echt tijd om verder te gaan, dus ben ik met een Italiaanse jongen doorgereisd naar Gokarna.

Gokarna heeft ook hele mooie stranden maar is tegelijkertijd ook een heilig plaatsje er lopen dan ook heel veel pelgrims rond. Een perfecte combinatie, s'ochtends vroeg de straat op om heerlijk rond te slenteren met je camera tussen alle pelgrims die offeren bij de tempels, de koeien voeren, kinderen in schooluniform die naar school gaan en het straat leven dat langzaam tot leven komt. S'middags heerlijk bruinkleuren op het strand en een duik nemen in de zee, en de dag afsluiten met een drankje en de goedkoopste vers gevangen vis die ik ooit op heb. Om vervolgens naar je hangmatje op het strand te lopen en onder de sterrenhemel in slaap te vallen en wakker te worden van de opkomende zon, heerlijk!

In Gokarna heb ik samen met Fabricio een aantal keer een scooter gehuurd om de omgeving een beetje te verkennen. Het eerste wat je op je hart gedrukt wordt bij het huren van een scooter is, kijk uit voor de koeien! Koeien lopen hier overal, en als je hier een ongeluk veroorzaakt waarbij een koe om het leven komt krijg je een gevangenisstraf van 11 jaar, dit is gelijk aan de straf die je zou krijgen als je een mens om het leven brengt. Je moet hier sowieso uitkijken voor de koeien en buffels want er rent er vaak een blindelings door de straat of een steegje heen en dan moet je maar net optijd aan de kant springen. Er komen in India jaarlijk 700 mensen om het leven door een koe of een buffel. Naast de koeien had ik ook al snel door dat je vooral uit moet kijken voor de Indiërs, aangezien hier net zoals in de rest van Azië iedereen zonder te kijken de straat op loopt en spiegels alleen gebruikt worden om jezelf in te bewonderen, in plaats daarvan wordt de toeter gebruikt.

Op de scooter hebben we veel mooie verlaten strandjes gevonden waar je hooguit één uurtje met bikini op kan liggen, zodra een Indiër heeft gezien dat er een vrouw in bikini op het strand ligt is het geen verlaten strandje meer maar lopen er een aantal starende hoofdknikkende Indiërs rond en dan wordt het tijd om weer verder te touren. Een van de grootste inkomstenbronnen voor de lokale bevolking in Gokarna is naast het toerisme de vishandel. We hebben onderweg heel wat leuke vissersdorpjes aangedaan en heel wat hardwerkende en enthousiaste vissers leren kennen die je maar al te graag alles willen laten zien en uitleggen. Kortom ook in Gokarna heb ik een top tijd gehad!

De 15de ben ik met de trein verder zuidelijk gereisd naar Kochi want vanuit daar ging mijn vlucht naar Kuala Lumpur. Echt een vreselijke treinrit, ik reisde alleen in een sleeper class en ik had 7 mannelijke Indiërs als reisgenoten dus dit zorgde weer voor een flinke staarwedstrijd, alleen was ik ook nog eens ziek en lag ik te rillen van de koorts dus ik heb ze vervloekt. In Kochi aangekomen was ik meteen mijn bed ingekropen maar de koorts werd steeds erger en ik had heel veel pijn in mijn rug en spieren, dus toen is de eigenaar van het Guesthouse met mij naar het ziekenhuis gegaan. In het ziekenhuis aangekomen werd ik voor het eerst in mijn leven aan het infuus gelegd en werd er bloed geprikt, en ik ben blijkbaar door een Dengue mug gestoken en daardoor heb ik knokkelkoorts opgelopen. Gelukkig wel de lichtste vorm dus het zou binnen een paar dagen beter moeten gaan en ze hadden me magische pijnstillers voorgeschreven. Inmiddels voel ik me alweer een stuk beter en ben ik helemaal klaar om papa en mama te zien.

Ik ben de afgelopen dagen in Kuala Lumpur geweest waar ik mijn visum voor Myanmar moest regelen. Ik heb mijn visum en ik vlieg morgen samen met papa en mama naar Myanmar. Ik kan niet wachten om ze weer te zien en lekker 2 weekjes te genieten samen!

X

1. Mama:
    22 februari 2014
    Hoi lieverd, ik zitje verhaal te lezen terwijl we op je wachten in kuala lumpur. Xx
  2. Nikki:
    23 februari 2014
    Mooie foto's weer!! Veel plezier met je ouders. Liefs!
  3. Oma Nicky:
    26 februari 2014
    Ik hoop dat je weer helemaal beter bent. Nog gefeliciteerd met je
    verjaardag. Veel plezier met je vader en moeder.
    Op naar het volgende verhaal
  4. Moon:
    27 februari 2014
    Wat een.prachtige verhaal weer heerlijk!!
    Had er heel graag bij geweest in Goa dus wie weet als je ooit weer gaat, ga ik héél graag alsnog mee :)
    Bedankt voor de kaart lieverd <3
  5. Moon:
    27 februari 2014
    Wat een.prachtige verhaal weer heerlijk!!
    Bedankt voor de kaart lieverd <3
  6. Centaine:
    27 februari 2014
    India begint bij mij toch ook wel te kriebelen! Veel plezier met papa en mama!! Nog eventjes dan zie ik je ook weer.. Liefs
  7. Centaine:
  8. Britt:
    27 februari 2014
    Hoi Isabeau, ik loop een aantal verhalen en foto's achter, ff er voor gaan zitten en heb weet ontzettend genoten van je reisverslagen goh wat schrijf jij makkelijk zeg. En stoer van je die vipassana, ik had het nog geen uur vol gehouden ik heb nu al als ik een half uur in de zelfde houding zit dat de bloed doorstroom stopt. Ik geloof ook wel dat het goed voor je is. Fijn dat je je ouders weer ziet, lekker genieten. X