Back to basics, Mongolië!

20 september 2013 - Beijing, China

Wauw! Mongolië, een land met een oppervlakte van ongeveer 1565000 km2 waarop zo'n 2,8 miljoen mensen wonen. Nederland heeft een oppervlakte van 41526 km2 en daarop wonen zo'n 16,7 miljoen mensen. Ik heb dan ook nog nooit zulke mooie uitgestrekte lege vlaktes gezien. Vlaktes waarbij het net lijkt alsof je op een andere planeet bent beland, het is er zo stil en er is in de verste verte nog geen mens te bekennen. Heel bijzonder!

We touren Mongolië rond in een oud Russisch busje met 4wd, we zijn met een groepje van 6. De 4wd heb je hier wel nodig aangezien er alleen rond Ulaan Batar redelijk aangelegde wegen zijn, dus we rijden in the middle of no where over bergen, rotsen en zandduinen. Het is net alsof je de hele dag op een trilplaat zit, ik heb deze tour dus een goede work out gehad!
Het verkeer ronddom Ulaan Batar is echt een hel, alleen maar files en wanneer je wel kan doorrijden is het net een computerspel waarin je auto's moet ontwijken en constant moet claxonneren.

We zijn dinsdag 10 September begonnen met de tour naar de Gobi woestijn, na ongeveer één uurtje file rijden ben je uit Ulaan Batar en dan beginnen de lege vlaktes met af en toe een ger tent, een groep galopperende paarden, een kudde geiten en schapen en voor de afwisseling ook hele groepen kamelen.

We sliepen tijdens onze tour alleen maar bij Mongoolse nomaden families thuis in een ger tent, heel bijzonder om mee te maken. In Nederland hebben we een grote tv, smartphones, tablets en nog veel meer. Hier ga je terug in de tijd naar cassette bandjes en kleine zwart wit tv's, laat staan dat je elektriciteit of leidingen hebt. Hier heb je, als je geluk hebt een kleine generator en een waterbron waar je een keer in de zoveel tijd een kannetje water kan halen. Douchen kan alleen bij een van de weinige publieke douches in de steden, en de wc bestaat uit een diep gat in de grond met 2 houten planken. Even omschakelen dus!

Slapen in een ger tent is een hele aparte ervaring omdat je met de familie leeft en je dus echt een kijkje krijgt in het leven van een Mongoolse nomaden familie. Hoe ze de paarden en kamelen melken, waar ze water halen, hoe ze yoghurt en andere lekkernijen klaarmaken in de ger op een kleine stoof, werkend op het stront van het vee als brandstof. Maar het meest indrukwekkende is wel hoe de familie het samen uithoudt in één ger tent.
Meestal wonen er 3 generaties in één ger tent, even voor de duidelijkheid een ger tent is een oppervlakte van ongeveer 38 vierkante meter, ik doe het ze liever niet na!

Tegelijkertijd heb ik ook het nadeel van het slapen in een ger leren kennen, insecten! De 1ste avond vielen de spinnen ons zo ongeveer aan, we hebben eerst zo'n 15 spinnen gevangen voordat we gingen slapen. De 2de nacht lag ik heerlijk te slapen in mijn slaapzak totdat alles maar bleef kriebelen en ik mijn zaklamp maar eens aan deed. Het bed waar ik op lag zat helemaal vol met torretjes waarvan er een aantal lekker in mijn slaapzak waren gekropen. De 3de avond kwam onze gids aan met flessen Mongoolse wodka, hier schijnt het een gewoonte te zijn dat je eerst 4 shotjes moet drinken voordat je mag kiezen of je verder drinkt. Die avond was heel gezellig we hebben buiten onder de sterrenhemel staan dansen met de mongoolse familie, op een cassette bandje dat werd afgespeeld vanuit het busje. Ik heb die nacht uiteraard heerlijk geslapen!

Bij de diverse landschappen horen ook heel veel beesten, yaks, koeien, geiten, schapen, hele groepen paarden, wilde honden, wolven, vossen, heel veel hamsters, eekhoorns, muisjes, kamelen en mooie grote roofvogels.
Volgens mij heb ik ook zo'n beetje alle dieren gegeten, je ziet hier ook heel veel resten van dieren liggen, vooral veel botten en schedels van geiten. Ik heb de lekkerste yoghurt hier op en allerlei kazen en verschillende soorten melk, kamelenmelk, paardenmelk, yakmelk, geitenmelk en daar ook weer de kazen van. Je eet hier alleen bijna geen groente en fruit, in Ulaan Batar kun je wel veel verschillende groenten en fruit kopen alleen dit is wel relatief duur. Hoe verder je het land in gaat heb je bij de meeste supermarkten geen groente en fruit afdeling en ik ben één supermarkt tegen gekomen waar ze een groente afdeling hadden, hier hadden ze 1 kool, een paar aardappels, uien en een paar komkommers.

Een van de laatste dagen kwamen we na een hobbelige rit aan bij onze ger tijdens een zware zandstorm, dus die dag hebben we ons in de ger moeten vermaken met kaarten bij het kaarslicht, aangezien we in de meeste gers geen elektriciteit hadden. De volgende dag zijn we meteen de zandduinen gaan ontdekken, uiteraard een paar mooie foto's gemaakt en lekker gezandsurft van de duinen. Aan het einde van de middag hadden we nog een tour tegoed op een kameel, alleen mijn kameel had na zo'n 10 minuten al heel mijn been onder gespuugd. Erg fijn en het ruikt echt heerlijk, ik hoef voorlopig dus niet meer op zo'n beest te zitten!
Vervolgens de zon achter de zandduinen zien zakken en s' avonds buiten onder de sterrenhemel geslapen met Marielle. De sterren zijn hier echt onwijs mooi, het is hier snachts pikke donker dus de sterren zijn heel fel. Ik heb 9 vallende sterren gezien dus ik heb heel wat wensen mogen doen, ik hoop dat ze allemaal uitkomen!

Kortom Mongolië was echt een hele bijzondere belevenis, met veel mooie verschillende landschappen, dieren en hele lieve gastvrije mensen!

Donderdag 19 september zijn we met de trein naar Beijng vertrokken, ik zal ongeveer 6 weken in China zijn, dus ik ben niet bereikbaar op Facebook!

XX

1. Karin Soeters:
    Hey Isabeau!
    Wat een geweldige verhalen schrijf je! Heel indrukwekkende reis zo te lezen!! Geniet er nog van! xx Karin
  2. Cynthia:
    20 september 2013
    Heet Beauu, waaauw ik ben zo jaloers op je!!! Echt al geweldige dingen heb je meegemaakt en gezien!! Heel veel plezier in China en ik lees snel weer een mooi verhaal. Xxxxx
  3. Yvonne aussems:
    20 september 2013
    hallo Isabeau! nou, die spinnen vind ik niks maar wat maak jij een bijzondere reis! veel succes, plezier en goodluck in China!!
  4. Susan Pijnenburg:
    20 september 2013
    Waauw Isabeau! Ondanks dat we geen collega's meer zijn en elkaar niet meer spreken was ik wel benieuwd naar je avontuur. Ik kan er in 1 woord duidelijk over zijn.. Wauw! Heel vet allemaal! Heel veel plezier nog met je avontuur! Ik ben benieuwd naar je volgende verhalen. X
  5. Centaine:
    20 september 2013
    Wauw wat een mooi verhaal!! En die foto's lijken wel uit een tijdschrift, en jij zit er midden in.. Geweldig, geniet van China!! Liefs
  6. Oom Michel:
    20 september 2013
    Geweldig Isabeau, zoals je ons trakteert op je reisverhalen. Alsof we er zelf bij mogen zijn(helaas niet). Geen wonder - na je verhaal over je kamelen rodeo - dat onze Rocky je ook minder aanstaat, die kan ook zo heerlijk kwijlen.......maar redeneer maar zo; t'is maar dik water. Denk ook maar alvast eens na over welke baan je weer wilt oppakken wanneer je weer (heeeeuuuuuuul veel maanden verder) terug bent; wat dacht je van reisverhalen schrijfster.....? Maar ondertussen, lekker genieten van je bijzondere wereldreis en na de Oriënt lokt wellicht daarna (heeeeuuuuuuul veel maanden verder om te sparen) het zwoele Zuid- en Midden Amerika. Kun je bij mij je Spaans komen oefenen.......Heel veel fijne en bijzondere momenten nog toegewenst door Ome Michel en Tante Anjoline en we zijn (helaas) in gedachten iedere keer weer bij je....
  7. Mirjam:
    20 september 2013
    Hey, Wat heb je het toch weer mooi beschreven!!
  8. Britt:
    20 september 2013
    He Isabeau, wauw geweldig weer, wat een verhaal, ik kijk ook telkens uit naar je verhaal. Zo leuk om te lezen zo leuk geschreven je hebt talent. Sloffen vergeten zeker.! ;) xxx
  9. Mama:
    20 september 2013
    hoi schat, als ik dit lees en de foto's erbij zie denk ik:wauw, is dit mijn dochter, ik ben supertrots op je!!! xxx
  10. Wiliam Koolen:
    20 september 2013
    Wauw Beau, zo weinig te vertellen via skype en dan zo'n verhaal schrijven met die mooie foto's, Geweldig!!
    Fijn te zien en te horen dat alles zo goed met je gaat, wat een ervaring om dit mee te kunnen maken. Dat kennen we eigenlijk alleen van de TV. Veel plezier in China en ik wacht in spanning op je volgende verhaal en de foto's.
  11. Vic:
    20 september 2013
    Hi beautje! Wat een GAVE belevenissen, jeetje! Het moge duidelijk zijn dat je het geweldig hebt daar met al die ervaringen! Blijf schrijven, want het is te leuk om te lezen wat je daar allemaal meemaakt. Haast onwerkelijk, kan bijna niet geloven dat je daar zit, zo mooi klinkt het allemaal! Geniet ervan, goeie reis naar China en doe veel nieuwe indrukken op (zodat je ons weer van een goed verhaal kunt voorzien)! X Vic
  12. Saskia:
    Hi,

Wow wat een gaaf reisverslag zeg. En wat jammer dat wij dit avontuur hebben moeten missen ;) Ik denk dat we maar een keertje teruggaan naar Mongolië!

Ons Mongolië avontuuur was erg kort en de 2 daagse tour naar Terelj N.P. was toeristisch. Maar alsnog hebben we ons prima vermaakt. Wij vertrekken vandaag uit Beijing. Dus we kunnen jullie niet treffen hier, jammer!
    We vroegen ons nog af wanneer je ongeveer naar Tibet gaat. Wij zijn er namelijk achter gekomen dat het echt aanzienlijk scheelt in de kosten om een groep samen te stellen. Nja laat maar even weten of je daar misschien interesse in hebt (vertrek half okt).
    Reislustige groet,
    Rijnhout en Saskia
  13. Maudi:
    21 september 2013
    Hey! Wow wat een verhalen, super zeg! Zo te lezen vermaak je je wel en de foto's zijn prachtig!! Je hebt die kameel toch zeker wel terug gespuugd he? ;)
    Geniet van je China en ik kijk uit naar je volgende avontuur!
    xx
  14. Paavo:
    Hoi Beau,

Ik ben een collega van je moeder en zij wees me op je reis. Mooi verhaal, lijkt me prachtig om zelf ook eens te zien dus wie weet ga ik ooit nog eens hetzelfde zien als jij. Ik begrijp dat je nog naar China gaat. Ik wens je heel veel plezier op je reis en kom veilig terug want je moeder was er helemaal zenuwachtig van;). Ben benieuwd naar je volgende verhaal. Groetjes Paavo