From Russia with love!

3 september 2013 - Moskou, Rusland

Jawel hierbij het eerste echte reisverhaal op mijn blog. Het grote avontuur is begonnen, donderdag ben ik dan eindelijk vertrokken naar St Petersburg.  Het voelde allemaal nog heel onwerkelijk dat dit echt de eerste dag was van een hele lange reis!

De reis is goed verlopen, papa, mama en Centaine hebben ons naar het vliegveld gebracht. Het afscheid was wel even moeilijk maar ik hoop dat ik ze snel weer zie!De reis is nu echt begonnen, met een backpack van 14 kg!

Als je aankomt in Rusland lijkt het net alsof je in een totaal andere wereld bent beland, bijna niemand spreekt Engels en het meeste staat alleen in het Cyrillisch geschrift aangegeven. Lekker puzzelen dus om de weg te vinden en in de juiste metro te stappen, gelukkig kan Berber het al een beetje ontcijferen dus die kan ik mooi achterna lopen!

Eindelijk op het juiste metro station aangekomen, stopt de roltrap naar boven. De gemiddelde metro ligt in St Petersburg op zo'n 90 meter diepte, daarom hebben ze hele mooie roltrappen aangelegd die normaal ook altijd werken. Toen wij met volle bagage op ons rug het metrostation wilden verlaten, stopte de roltrap ermee en mochten we zwetend en hijgend de uitgang verlaten.

In St Petersburg gingen we voor de eerste keer couchsurfen.Voor wie nog niet bekend is met het couchsurfen, via internet kom je in contact met mensen overal ter wereld die gratis enkele nachten een bank of extra kamer ter beschikking stellen.

We sliepen bij een jongen thuis, Slava(26) die ongeveer 20 minuten met de metro van het centrum afwoonden. Hij heeft ons een paar mooie rondleidingen door de stad gegeven, en leuke plekken laten zien waar je normaal als toerist niet zo snel zal komen. St Petersburg is echt een hele mooie en leuke stad. Veel mooie brede straten, mooie grachten, mooie kerken en grote paleizen. We hebben hier dus vooral lekker rondgeslenterd en genoten van het zonnetje in een van de mooie parken. We zijn hier 3 dagen geweest en we zijn zaterdag avond met de nachttrein naar Moskou vertrokken.

Op het treinstation was het weer een hele uitdaging om onze tickets af te halen en dan ook nog een eens het juiste perron te vinden. Daarnaast staren alle russen je ook ongegeneerd aan omdat je er als een pakezel bij loopt, blijkbaar zijn ze hier niet echt gewend aan backpackers. We hadden tickets gekocht voor de 3de klasse, and what you pay is what you get! Het was allemaal heel krap we hadden 2 kleine bedjes waarop je niet eens rechtop kon zitten, en het was er heel heet. De treinreis duurde 8 uur, gelukkig hebben we bijna 8 uur kunnen slapen. We deelde onze coupé met 2 ontzettende chagerijnige russen die ons en onze backpacks ook niet echt op prijs konden stellen. Ze spraken geen woord Engels en hebben ons alleen maar ontzettend chagrijnig aan zitten kijken.

De volgende ochtend werd mijn backpak wel netjes aangegeven door een Russische man nadat ik zo ongeveer 2 keer op de grond lag met backpack en al. We kwamen om 5 uur snachts in Moskou aan, en onze host van het couchsurfen kwam ons om 9 uur ophalen aangezien het zondag was. We hadden dus wat tijd overbruggen, en dit hebben we maar gedaan in de Subway.

In Moskou hebben we dus ook gecouchsurft, bij Maria en haar dochtertje Eva. Een hele andere host dan in St petersburg, heel gastvrij ze kon lekker koken dus we hebben lekker gegeten! Daarnaast had ze een heel lief katje en een hond, lekker huiselijk!

De eerste zondag was het heel slecht weer, heel koud en het heeft heel de dag hard geregend, dus we hebben niet zo heel veel kunnen doen. Maandag was het wel lekker weer en zijn we naar het Kremlin en het rode plein geweest, heel indrukwekkend!  Alleen jammer dat ze heel het rode plein hadden volgebouwd met een tribune vanwege een of ander stom militair songfestival. 's Avonds hebben we lekker gegeten en nog even de stad in het donker bekeken.

Kortom, Moskou en St Petersburg zijn 2 hele mooie steden, alleen de Russen mogen zich nog wel iets beter opstellen tegenover toeristen. In Moskou zijn ze overigens al wel iets behulpzamer dan in St Petersburg! Daarnaast moet ik nog even wennen aan de backpack, ik hoop dat het ooit gaat wennen haha.

Vanavond vertrekken we met de Transmongolië Express richting China, met een tussenstop in Mongolië van 11 dagen. Het eerste deel naar Mongolië duurt 5 dagen, dus ik ben de komende dagen slecht bereikbaar!

Er volgen snel meer foto's!
XX

1. Joep:
    Hi Beau,

Leuk om te lezen dat het eerste deel goed is bevallen :-). St. Petersburg zijn wij paar jaar geleden ook geweest, echt mooi idd! Fijne reis verder en we zien je verslagen wel verschijnen.

Kusjes Anouk & Joep
  2. Yvonne aussems:
    hi isabeau!
    leuk om je bericht te ontvangen! je schrijft heel beeldend dus voor ons thuisblijvers extra leuk! mooie foto's en leuk gezelschap, wat een prachtig avontuur! 14 kilo is gelijk aan ongeveer een peuter van 2 jaar, 15 liter benzine of 500 tomaten; hoe vind je die? da's niet mis maar je krijgt er wel een krachtige rug van!!
    voor jullie alletwee een voorspoedige reis, veel wind mee en veel plezier!!
  3. Britt:
    3 september 2013
    He Isabeau, fijn om iets te horen. Geweldig leuk verhaal, ik sluit me bij Yvonne aan. net of we het zelf mee maken. Foto's zijn ook mooi. Geniet ervan. En tot het volgende verhaal.
    xxx
  4. Petra Molenschot-Havie:
    3 september 2013
    Hi Isabeau, super leuk verhaal! Erg leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken.. Succes en ik kijk uit naar het volgende verhaal!! Petra Xx
  5. Centaine:
    3 september 2013
    haha pakezeltje!! Goed om te lezen dat het goed gaat, denk dat jullie in China nog veel meer bekijks gaan krijgen. Ben je ook in het Mausoleum van Lenin geweest? Succes met de volgende 5 dagen in de trein hopelijk heb je daar wat meer dan 3de klas. Liefs Centaine
  6. Maaike:
    5 september 2013
    Beau!!

Wat leuk om dit zo te lezen zeg! Zie je al helemaal voor me! Waar gaat die tas met Beau heen!? Mooie foto's! Geniet ervan xx