Nepal!

6 november 2013 - Kathmandu, Nepal

Hong kong was de eerste stop waarbij ik er echt alleen voor stond, gelukkig ging dit me allemaal goed af. In het hostel aangekomen kwam ik al snel in contact met een groepje meisjes uit Amerika waarmee ik s'avonds iets mee ben gaan drinken. De volgende ochtend ben ik afgereisd naar Lantau Island om een bezoekje te brengen aan de Big Buddha die in de groene uitgestrekte bergen van Hong Kong ligt. Nadat ik daar een beetje had rondgelopen ben ik met de bus naar een klein strandje gegaan, en daar heb ik de rest van de dag heerlijk met een boek van het zonnetje genoten. S'avonds ben ik op stap geweest met 2 Nederlandse jongens en een meisje uit Peru. De 28ste zag ik papa eindelijk weer na 2 maanden, we hebben heerlijk gegeten, bijgekletst en zijn een middag naar een vissersdorpje geweest. Het was heel fijn papa weer te zien, alleen de tijd ging veelste snel voorbij!

De 30ste heb ik afscheid genomen van papa en begon er een heel nieuw avontuur, Nepal! In Nepal aangekomen was het eerst noodzaak om een visum te regelen, dit kon gewoon op het vliegveld zelf, even wat papierwerk invullen $100 afrekenen en ik kreeg een visum voor 3 maanden. Ik kwam s' avonds laat pas aan in het hostel, en de volgende ochtend ben ik met Saskia en Rijnhout, een Nederlands stel die ik had leren kennen tijdens de Transmongolië express, alvast mijn visum voor India aan gaan vragen, de volgende bestemming op het lijstje. We waren heel vroeg bij het consulaat omdat het er altijd heel druk is en het ook maar 2 uur per dag open is, daarnaast ligt het werktempo niet zo hoog. De visumaanvraag bevatte echt de raarste vragen, zo moest ik informatie geven over mijn geloof en moesten ze van alles over mijn ouders weten, doopnamen, beroep etc. De rest van de dag heb ik nodig gehad om even te 'landen' in Nepal, het is ineens zo'n totaal andere wereld dan China!

Over ongeveer 3 weken, op 19 november, vinden er in Nepal verkiezingen plaats. Je merkt ook wel duidelijk aan het straatbeeld dat er verkiezingen in aantocht zijn, overal zie je mensen lopen en rondrijden op moters met vlaggen en symbolen van de verschillende partijen en er hangen veel posters door de stad. De Maoïstische strijders zijn echter tegen deze geplande verkiezing en hebben aangekondigd deze te gaan verstoren, hierdoor is er nu heel veel politie op straat. Daarnaast staan er veel stakingen gepland, ik hoop dat het allemaal een beetje rustig blijft!

De 2de dag ben ik naar Pashupathinath afgereisd dit is de belangrijkste Hindoetempel in Nepal en ligt aan de heilige Bagmati rivier. Langs de Bagmati rivier zijn een aantal Plateaus gemaakt waar dagelijks mensen gecremeerd worden. Er zijn hier 9 plateaus, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende bevolkingslagen, zelfs als je dood bent zijn de mensen hier nog niet gelijk. Er zijn hier 7 plateaus voor de 'gewone' bevolking, één voor de rijke mensen met aanzien, en één voor de koninklijke familie. Het is heel indrukwekkend om mee te maken hoe hier met de dood omgegaan wordt, in Nederland zijn mensen bedekt in een kist en hier wordt iemand in doeken gewikkeld en voor de ogen van de nabestaanden verbrand. Allereerst wordt het lichaam van de overledene op een brancard naar de tempel gebracht voor het laatste tempelbezoek, tegelijkertijd werd de brandstapel opgebouwd. Vervolgens wordt het lichaam op een plateau aan de Bagmati rivier gelegd waarna het lichaam wordt versierd met bloemenkransen en er wordt water gevoerd door de familie. Ze geloven hier dat het water van de Bagmati rivier heilig is en er voor zorgt dat je beter terecht komt in een volgend leven. Daarna wordt het lichaam naar de brandstapel gedragen, het lichaam wordt daar bewierrookt waarna het lichaam ter hoogte van de mond wordt aangestoken, dit is belangrijk omdat de geest van de overledene het lichaam via de mond zou verlaten.

Terwijl er op een plateau een lichaam wordt verbrand zijn er ook kinderen bezig met geld verdienen. Er worden door de gelovigen muntstukjes als offer in de heilige rivier gegooid, er zijn dus veel kinderen die hier in de rivier staan te vissen met een magneet aan een touw. De magneet wordt in de rivier gegooid en er wordt over de bodem gesleept in de hoop dat er muntjes aan blijven hangen. Tegelijkertijd staan er ook kinderen in de rivier te zoeken naar overgebleven gouden tanden van de overledene, en verderop zijn andere gelovigen ritueel aan het baden in dezelfde rivier. Op de achtergrond lopen nog veel apen die de offers aan het veroveren zijn, en lopen er heilige koeien rond te grazen. Ook trekt Pashupatinath veel 'heilige' mannen aan, Sadhoes, die de hele dag knetter stoned bij de tempel rondhangen. Kortom een bijzondere maar bizarre ervaring.

Op 1 november is hier in Nepal een 5 daags festival begonnen, Diwali, dit is het grootste Hindoestaanse festival. Het festival wordt ook wel het feest van de duizend lichtjes genoemd, omdat het gewijd is aan de godin van het licht, er branden dan ook 5 dagen lang overal kaarsjes en alles is versierd met lampjes. Het festival duurt 5 dagen en elke dag is gekenmerkt door een andere traditie. De eerste dag staat in het teken van de koning des doods, Yama. Hier worden kraaien beschouwd als de boodschapper van deze god, op deze dag worden de kraaien of andere vogels gevoed om deze god tevreden te houden. De 2de dag worden de honden vereerd, mensen bidden voor de honden zodat ze hun thuis goed bewaken. De honden worden die dag vereerd met een bloemenkrans om de nek, gezegend met een rode stip op het voorhoofd, en getrakteerd op heel veel eten. De derde dag staat in het teken van de heilige koe, 'the mother of the universe', volgens het Hindoeisme. De koe zorgt namelijk voor melk waarmee mensen worden groot gemaakt. Daarnaast is het die dag de beurt aan de meisjes om al dansend en zingend langs de deuren te gaan en iedereen veel geluk toe te wensen, in ruil daarvoor krijgen ze geld of lekkernijen. De 4de dag gaan de mannen met allerlei instrumenten de straat op om iedereen voorspoed toe te wensen in ruil voor geld. De laatste dag van het festival staat in teken van familie waarbij broeders en zusters elkaar veel voorspoed en een lang leven toe wensen. Heel Kathmansu stond in het teken van dat festival, iedereen was bezig met het festival en iedereen was heel mooi aangekleed, bijzonder om mee te maken!

Ik heb natuurlijk nog veel meer gezien van Kathmandu zo ben ik naar het Durbar square geweest, een groot plein met een grote verzameling tempels. Heerlijk om daar rond te hangen en het Nepalese leven aan je voorbij ziet gaan. Vrouwen en mannen op kleedjes die allerlei koopwaren proberen te verkopen, kinderen die aan het spelen zijn, taxi's en rickshaws die hopen op een klant, motorrijders die overal doorheen razen, zwerfhonden die lamgeslagen op straat liggen, heilige koeien die overal tussendoor lopen, kortom een grote chaos maar heerlijk om naar te kijken. Op het Durbar square is ook het huis van Kumari te vinden, de enige echte levende godin. Kumari is een levende godin die leeft in het lichaam van een jong meisje. Alle ouders hopen dat Kumari het lichaam van hun dochter heeft verkozen om tijdelijk te bewonen, de ouders brengen het meisje dan naar een tempel waar allerlei tests worden uitgevoerd. Het meisje dat na alle tests geen angsten heeft vertoond is de Kumari en wordt weggehaald bij haar ouders om alleen in het Kumari huis te wonen. Het meisje mag niet gefotografeerd worden, alleen met speciale gelegenheden. Het meisje is Kumari tot de menstruatie, wat best zielig is want daarna wil eigenlijk niemand meer iets met haar te maken hebben en wordt ze een soort van afgestoten door de gemeenschap. Zo zou ze ook nooit meer met een man kunnen trouwen omdat Hindoes geloven dat als je trouwt met een ex-Kumari je hoogstens nog maar een half jaar te leven hebt.

Ik heb nog veel meer te vertellen alleen ik moet mijn reisblog af gaan ronden, ik ga over een uurtje namelijk beginnen met de Annapurna trekking, dus ik ben niet echt goed bereikbaar. Ik heb wel een Nepalese simkaart gekocht, mijn Nepalese telefoonnummer is 009779814131288, ik ben vanaf nu voorlopig alleen op dit nummer te bereiken.

XX

1. Dominique:
    6 november 2013
    Wowwww Isabeau, supervet!! Echt zo gaaf je verhalen te lezen en foto's te zien!!!
  2. Wiliam Koolen:
    Hi Beau,
    Heel mooi geschreven vooral Nepal is erg indrukwekkend. Wat wordt je toch een rijk mens met al die levenservaringen.
    Het was fijn om weer een keer samen te zijn, ik heb er van genoten al was het maar kort.

Veel plezier tijdens je tocht door de bergen van Nepal en blijf goed op passen.
    XXX Pa
  3. Dyonne martvanhelvoirt @hotmail.com:
    6 november 2013
    Hey beautje je met schrijfster worden weer een heel mooi verhaal veel plezier en kijk goed uit xx
  4. Mama:
    hoi schat,

Niet te vergelijken met china! maar wat een ervaring en weer geweldige foto's!!
    Ik ben supertrots op je, en geniet van al je mooie verhalen. xxxx
  5. Moon:
    7 november 2013
    Hey lieve Beau
    Wat een succesverhaal weer :)
    Fijn dat je ff met je vader hebt kunnen zijn!
    En nu alleen stoere!!!!
    Ben heel benieuwd naar de rest van je verhalen
    Geniet ervan lieffie xxx
  6. Centaine:
    8 november 2013
    Hi Beautje!! Wat een top verhaal weer, geniet er maar van dat jou avontuur nog lang doorgaat. XX
  7. Thea boons:
    11 november 2013
    hey Beau, weer een fantastisch verhaal, ongelooflijk wat jij allemaal meemaakt.geniet met volle teugen en pas goed op jezelf!
    liefs Thea