Still in love with India.

19 januari 2014 - Eluru, India

Ik vind het steeds moeilijker om in een reisverslag samen te vatten wat ik de afgelopen tijd gedaan heb. Het is heel raar maar ik begin gewoon te wennen aan het leven als een reiziger, waardoor sommige dingen heel vanzelfsprekend worden. Je backpack inpakken, naar een nieuwe bestemming met de bus of trein, een nieuwe slaapplek zoeken, mensen die meestal iets van je willen, starende mensen, ongemanierde mensen, alles went!

Het zijn de momentjes dat je langs een snelweg staat te wachten op een bus naar Agra, om vervolgens met al je bagage achter een bus aan te rennen, en er in een overvollle bus 2 Indiërs van hun stoel worden gestuurd om ons een plaatsje te geven tussen de tientallen starende mensen. Of dat je in de file  terecht komt die veroorzaakt wordt door een olifant of kameel met wagen. Of dat je op nieuwjaarsdag gezandstraalt wakker wordt in de woestijn. Of dat je weer een wereldwonder van je lijstje af kan strepen omdat je de Taj Mahal hebt gezien. Ja het zijn die momentjes die je uit die bubbel halen en je doen beseffen hoe bizar vet het is wat ik aan het doen ben!

Maargoed wat heb ik allemaal gedaan de afgelopen 3 weken, het nieuwe jaar is ingeluid in de woestijn. We zijn de 31ste begonnen aan een kamelensafari, we hebben 3 dagen en 2 nachten in de woestijn doorgebracht, het was een bijzondere beleving. Die nog heel lang bij zal blijven, al is het alleen maar omdat mijn kont nog nooit zo zeer heeft gedaan! Op oudjaarsdag begonnen we met hobbelen en aan het einde van de dag hadden we ons gesetteld in de zandduinen van de Thar woestijn, om daar het nieuwe jaar in te luiden. Als avond eten kregen we een vers geslachte geit voorgeschoteld, echt heerlijk mals vlees en verder hebben we de uurtjes voorbij zien tikken bij het kampuur onder de sterrenhemel en hebben we langzaam onze drankvoorraad weggewerkt. Om 12 uur gebeurde er vrij weinig aangezien er in de verste verte nog geen mens te verkennen was, dus we lagen vroeg in bed. Het was een oud en nieuw in mijn thermo ondergoed, met een fles wodka en een knot op mijn kop, weer eens wat anders. Maar volgend jaar haal ik weer een leuk jurkje uit de kast en lust ik ook wel weer een glas champagne en oliebollen! De volgende ochtend werden we compleet gezandstraald wakker, het was snachts heel hard gaan waaien dus er lag een deken van zand over ons heen. Omdat het zo hard waaide begonnen we later met lopen, dus de kamelen moesten rennen om ons naar de volgende slaapplaats te brengen. Nou rennen op een kameel is helemaal niet bevordelijk voor mijn kontje, aangezien je als een ongeleide stuiterbal achterop de kameel zit.

Na 3 dagen in de woestijn hebben we al het zand van ons afgewassen en hebben we nog 2 dagen in Jaisalmer gespendeerd. Een stad omringd door woestijn, met een ford en een leuke oude binnenstad. Toen we daar waren was er blijkbaar een hindoestaans festival aan de gang, er liepen versierde olifanten, kamelen en heel veel versierde, dansende en muziekmakende mensen in een optocht door de stad. Uiteraard stonden wij als hoofd attractie van de optocht aan de kant van de weg naar iedereen terug te zwaaien.

Vervolgens zijn we afgereisd naar Jodhpur. Jodhpur wordt ook wel de blauwe stad van India genoemd, alle huizen zijn vroeger blauw gekleurd om insecten te weren. Alle huisjes staan kris kras door elkaar gebouwd tegen een heuvel aan, en bovenop de heuvel staat een heel groot fort. India was ooit het land van de Maharadja's, rijke heersers van een bepaalde regio. Hierdoor heeft bijna iedere stad wel een fort, paleis of kasteel. Jodhpur is echt een Indiase stad, kleine straatjes en steegjes waar van alles leeft en beweegt, kortom heerlijk om in rond te dwalen. Zigzaggend door de smalle straatjes loop je voorbij winkeltjes en woningen, de inmiddels gebruikelijke koeien en stieren, spelende kinderen, plassende mannen, en toeterende scooters en rickshaws. Het is echt leuk om te zien hoe enthousiast mensen op je reageren, de meeste mensen zijn heel nieuwsgierig naar waar je vandaan komt en naar wat je van India vind. Ze zijn hier ook gek op fotocamera's, iedereen wil op de foto en kinderen blijven net zolang achter je aan rennen tot je een foto maakt. Het is sowieso niet zo moeilijk om je geheugenkaartje in India vol te schieten, het is echt een hele andere wereld en de mensen zijn heel fotogeniek!

In Jodhpur ben ik ook naar de kapper geweest, nadat ik het 4,5 maand heb uitgesteld omdat ik bang was met vlooien terug te komen, werd het toch echt tijd voor een knipbeurt. Nadat Nick zich had laten knippen en scheren, werden ook mijn haren bewerkt met een schaar. Gelukkig heb ik er geen enge beestjes bijgekregen en ik heb de goedkoopste knipbeurt ooit gehad, maarliefst €0,40. Daarnaast ben ik ook naar de Orthodontist geweest om een nieuw draadje te laten plaatsen, voor maarliefst €6,50 was het afgehandeld!

Vervolgens zijn we verder afgereisd naar de pelgrimplaats Pushkar, die zou zijn ontstaan op de plaats waar de schepper Brahma, een lotusbloem op aarde liet vallen. Dit is een belangrijke pelgrimplaats voor het Hindoeïsme, vanwege het heilige meer. Hindoes moeten deze plaats op zijn minst één keer in hun leven aandoen om te baden in het heilige water. In Pushkar is ook alleen vegetarisch eten te krijgen, er is geen ei te vinden en ook drugs en alcohol is in een straal van 20km strikt verboden. Pushkar is echt een hele leuke stad, veel leuke winkeltjes en restaurantjes, en er hangt een hele relaxte sfeer. Het was ook in Pushkar dat ik had besloten om nog maar een pakket naar huis te sturen, dus ik heb flink wat souvenirtjes en cadeautjes ingeslagen en inmiddels met de post naar huis verstuurd!

Vanuit Pushkar hebben we een bus genomen om af te reizen naar Rajasthan's capital, Jaipur. Dit is de grootste stad van Rajastan en gelijk ook een stad die mij iets minder trok. Echt ontzettend chaotisch en druk, dus de 2de dag hadden we ons lekker teruggetrokken op het dakterras van het hotel met een paar biertjes en een muziekje starend naar de honderden vliegers in de lucht. Het vliegeren is hier echt een sport waarbij door de scherpste lijn en de skills van de vliegeraar zoveel mogelijk andere vliegers doorgehaald worden. Echt leuk om te zien hoe kinderen en volwassen mannen staan te vliegeren op de daken van de huizen, het is echt net een scene uit de film de Kiterunner.

Een bezoek aan Agra mag natuurlijk niet ontbreken tijdens een reis door India. Dus vanuit Jaipur zijn we vertrokken richting Agra, met een tussenstop in het dorpje Abhaneri. In Abhaneri is de "Chand Baori step well" te vinden, iets wat Nick vanaf het begin op zijn verlanglijstje had staan. Chand Baori is de grootste trapput ter wereld. Een trapput lijkt op een omgekeerde pyramide gevuld met water, en is bedoelt om iets te doen aan de waterschaarste. In Rajasthan valt maar heel weinig regen, maar de regen die er valt tijdens de moesson werd opgevangen in deze trapput, en diende dan als waterreservoir voor de rest van het jaar. De waterput diende vroeger als een soort ontmoetingsplaats, en naast het halen van water werd er ook ritueel in gebeden voor een bezoek aan de "Harshat Mata" tempel die naast de waterput ligt. De trapput is gebouwd in de 8ste en 9de eeuw, via geometrische trappen is het water, dat ongeveer 20 meter diep ligt, altijd vanaf 3 zijden te bereiken. De vierkante put bestaat uit 13 verdiepingen en het waters is via 3500 traptreden te bereiken. Het is een plaatsje dat nog niet ontdekt is door de meeste toeristen dus er is ook geen bus stop. Dit betekende voor ons dat we langs de snelweg de bus van Agra moesten aanhouden, gelukkig stond het halve dorp ons weer aan te staren en hielpen ze ons met het aanhouden van de bus. De bus zat echt weer overvol maar er werden wel 2 Indiërs van hun stoel afgestuurd zodat wij konden zitten, we hebben natuurlijk wel weer de hoofdprijs moeten betalen voor het busticket.
Na een lange busrit vol starende Indiërs waren we dan aangekomen in Agra, waar de wereldberoemde Taj Mahal is te vinden. De Taj Mahal is gebouwd door keizer Shah Jahan als aandenken aan zijn overleden vrouw Mumtaz Mahal in 1631. In 1632 is er met de bouw begonnen en in 1640 was het mausoleum compleet. In 1658 was het hele complex compleet, inclusief de bijbehorende minaretten en de twee moskeeën die aan de West- en Oostkant het mausoleum vergezellen. Het was echt onbeschrijvelijk mooi!

Onze reis samen is wederom geëindigd in Delhi, waar ook mijn reis door Rajasthan is geëindigd. Rajasthan is echt heel mooi en zoals ik al aangaf is het eigenlijk onmogelijk om te omschrijven wat je allemaal meemaakt hier. De chaos, de armoede, de rotzooi, de verkeersgekte, maar ook de mooie tempels, forten, heilige plaatsen, de mensen en mooie natuur maakt het een onvergetelijk deel van mijn reis. Iedereen zegt altijd "India you hate it or you love it", tot nu toe hou ik er nogsteeds van!

De laatste 2 dagen in Delhi hebben we lekker gerelaxt, op de 17de is Nick vroeg in de ochtend weer teruggevlogen naar Nederland. Ik had mezelf één dag de tijd gegeven om te treuren over het afscheid met Nick en over het feit dat ik weer alleen verder zal gaan reizen. Ik had al snel besloten dat ik snel weg wou uit Delhi, ik voelde me daar niet echt op mijn gemak alleen, alleen al doordat er weer een Deense toerist is verkracht een paar meter vanaf ons hotel. Dus die zelfde dag heb ik nog een vliegticket geboekt naar het zuiden en daar ga ik weer beginnen aan een hele andere uitdaging. Ik ga vanaf vanmiddag beginnen met een Vipassana, 10 dagen mediteren in volledige stilte, eigenlijk een soort van zelfreflectie, wat denk ik wel goed is voor mij. Dus bij deze ik ben letterlijk 10 dagen compleet van de wereld, ik moet alle electronica inclusief telefoon inleveren, dus er is geen enkele vorm van communicatie mogelijk! Tot over 10 dagen!

XX

1. Wiliam Koolen:
    19 januari 2014
    Ja je went aan alles, maar wat jij ziet en mee maakt is slechts weinige gegeven dus geniet er maar van en sla elke belevenis goed op. Het is een unieke ervaring die je als persoon ontwikkeld en sterker maakt, laat in die 10 dagen alles maar eens de revue passeren en je zult inzien hoe gelukkig je eigenlijk bent. Fantastisch geschreven verhaal ondanks de gewenning.
    Liefs XX Pa
  2. Dominique:
    Hi Isabeau!!
    Wat gaaf om ook dit verhaal weer te kunnen lezen, bijna alsof ik het zelf meemaak! En wat een supergave foto's elke keer. Vooral de foto's die het alledaagse leven weergeven!! Al zijn foto's van jou in de woestijn en in de kapperstoel, na het lezen van je verhaal, ook supervet!! Hahaha!! Geniet ervan en ik kijk uit naar je volgende verhaal! Xxx
  3. Tineke en Wim:
    19 januari 2014
    Wat een bijzonder verhaal en zo mooi geschreven. Kijk goed uit en geniet van de mooie momenten. Tineke xxx
  4. Yvonne aussems:
    20 januari 2014
    prachtig verhaal Isabeau!! heerlijk om te lezen en schitterende foto's!! take care!!
  5. Thea boons:
    20 januari 2014
    volgens mij kun je hier nooit aan wennen wat een geweldige reis, geniet, en ik wacht vol verwachting op je volgende verhaal.
    liefs, thea xxx
  6. Centaine:
    20 januari 2014
    Mooi verhaal weer lieverd! en geweldige foto's de mensen zijn echt fotogeniek. Succes met 10 dagen mediteren in volledige stilte! Geniet nog van India. Liefs (L)
  7. Mama:
    21 januari 2014
    Hoi lieverd, je vertelde me dat je het steeds moeilijker vond om een boeiend verhaal te schrijven, nou het lukt je nog elke keer en de verhalen blijven boeiend!!
    Al die mooie ervaringen die je opdoet, geweldig schat! De foto's zijn ook weer schitterend, ze vertellen hun eigen verhaal.
    Blijf alert schat en spreek je weer snel na je meditatie. xxxxxx
  8. Nikki:
    22 januari 2014
    Lief!
    Het is je gewoon weer gelukt hoor om een leuk verhaal te schrijven. Ben je eigenlijk nog van plan om te gaan paardrijden daar of houd je het bij die kameel?
    Trouwens.. aan dat glaasje champagne met nieuwjaar wil ik je volgend jaar met alle plezier helpen!!
    Geniet ervan. Dikke kus!
  9. Oma Nicky:
    25 januari 2014
    ik hoop dat je al je indrukken kunt verwerken in tien dagen .
    dan ga je er weer met frisse moed tegenaan heel veel geluk verder
    op naar je volgend verhaal liefs oma nicky
  10. Moon:
    1 februari 2014
    Wat een heerlijk verhaal weer lieve Beau!!
    Ben heel benieuwd hoe het mediteren is geweest!
    Take care meis, ik kijk uit naar je volgende verhaal
    Xxx